Search This Blog

Saturday 27 July 2019

Aktiviti di Terengganu

Perjalanan diteruskan ke Setiu, Terengganu. Dekat sini, boleh singgah sebentar untuk makan seafood goreng tepung. Memang banyak kedai-kedai yang ada. Pilih lah mana yang berkenan. Tapi yang bestnya, kawasan bagi setiap kedai makan memang luas dan besar.  

Banyak kedai-kedai makan yang menjual seafood goreng tepung di Setiu

Pemandangan tersangatlah cantik. Laut di Terengganu memang cantik warna air dia. Boleh pilih untuk duduk di bahagian bawah bumbung kedai atau di luar kedai iaitu di bawah pokok atau pondok kecil.

Kawasan makan di luar kedai yang lebih menarik sebab di bawah pokok dan pondok. Makan udang atau sotong goreng tepung sambil menikmati pemandangan laut yang biru dan luas

Antara makanan-makanan yang ada dan dah siap digoreng iaitu udang, sotong, ikan pari, ikan kembung dan mee goreng. Ada juga nasi ayam. Harga berbeza bagi setiap kedai ye. So kena tanya udang tu kira berapa ekor untuk 1 set. Dekat kedai ni, sotong ikut berat. Susah sikit lah sebab maybe terover bajet. Kalau di kedai yang saya pergi di Pantai Cahaya Bulan (PCB), senang sebab dah tahu 1 pinggan tak kisah udang atau sotong memang RM10. Dekat sini/kedai ni, makanan tak panas sebab memang dah siap digoreng. Tapi kedai di PCB yang saya pergi, makanan akan digoreng mengikut order dan dapat makan panas-panas.

Udang goreng tepung. Harga mengikut bilangan ekor


Mee goreng di kedai seafood goreng tepung

Di kedai ni, harga sotong goreng tepung adalah mengikut berat. Lagi besar, lagi mahal ye.

Pilihan ikan goreng tepung seperti pari



Tangkap gambar berlatarbelakang pemandangan laut is a must!
Makan seafood sambil menikmati pemandangan laut yang luas dan membiru

Lepas makan, terus ke Pasar Payang. Jangan lupa beli keropok keping ye. Ada sesetengah peniaga-peniaga yang dah siap goreng keropok-keropok yang dijual dan anda berpeluang untuk merasanya dulu. 1 paket biasanya RM10 tapi kalau dapat tawar, boleh lah dapat RM9. Keropok keping yang dah siap digoreng dapat paket besar (ada 8 paket kecil) berharga RM10. Tapi berkemungkinan anda berpeluang untuk dapat RM9. Tawar menawar bergantung pada peniaga yang anda jumpa ye. Kalau takdapat tak mengapa sebab tak jauh beza pun.  Jangan lupa beli keychain, fridge magnet atau kain-kain pasang dan kain batik asli Terengganu.  

Pelbagai makanan boleh diperolehi di Pasar Payang

Pelbagai makanan boleh diperolehi di Pasar Payang

Pelbagai keropok keping dan keropok goreng dalam paket dijual disini

Masjid Kristal antara salah satu tarikan di Terengganu. Saya hanya lalu sahaja tapi tak masuk sebab kesuntukan masa. Dekat sini jugak ada Taman Monumen/Taman Tamadun Islam. 

Antara tempat yang disarankan untuk dikunjungi

Akhir sekali, singgah beli keropok losong di Kampung Losong. Jangan lupa makan sata ye bila dah ada dekat Terengganu ni. Kedai yang saya pergi memang sedap sata dia. Banyak kelapa dan inti ikan so memang sangat puas hati.

Makanan yang perlu dicuba di Terengganu

Keropok losong di Kampung Losong Terengganu

Video youtube: https://www.youtube.com/watch?v=nkd2mARdNsA


Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...