Search This Blog

Sunday 11 August 2019

Urutan di Rumah Hutan Terapi Alam Bonda Rozita Ibrahim di Batang Kali

Appointment urutan di Rumah Hutan Terapi Alam yang diasaskan oleh Bonda Rozita Ibrahim dibuat pada 2 bulan sebelum tarikh yang dijanjikan. Namun, mungkin anda bernasib baik dan masih berpeluang untuk menempah sesi urutan di saat-saat terakhir. Pastikan anda mendaftar 60 minit sebelum atau lebih awal lagi sebelum masa temu janji urutan. Ini adalah untuk memastikan anda tidak terlepas masa urutan ye. Jika melebihi masa urutan yang sepatutnya, masa urutan tetap akan ditamatkan pada masanya walaupun tempoh 2 jam masih belum mencukupi.

Pendaftaran dibuat di pejabat pentadbiran dan kemudiannya staf Rumah Hutan akan memaklumkan bilangan tetamu yang hadir kepada staf yang memandu kenderaan yang dipanggil 'tuk tuk'.

Naik tuk tuk untuk mengurut atau makan di Rumah Hutan Terapi Alam Bonda Rozita Ibrahim

Sampai sahaja di atas, terus sahaja ke Hornbill Office sementara menunggu giliran dipanggil. Tempat menunggu ni pun cantik ye sebab menggunakan konsep moden dan tradisional klasik terutamanya perabot-perabot disitu.

Hornbill Office adalah tempat menunggu giliran untuk sesi mengurut

Dekorasi perabot di dalam Hornbill Office Rumah Hutan Terapi Alam

Pemandangan memang superb cantik, rasa sangat bersyukur especially apabila berpeluang untuk menikmati suasana di hening pagi yang agak sunyi sepi namun sekali sekala kedengaran bunyi-bunyian burung berkicauan. Cuaca pun tak panas lagi. Setelah dipanggil, staf akan menunjukkan arah dan turut mengiringi tetamu ke bilik urutan masing-masing. Sebelum ke bilik rawatan wanita, anda akan melalui pintu gerbang ini. Pintu berwarna hitam manakala tulisan dan corak berwarna gold merupakan gabungan yang terbaik untuk dekorasi. Nampak lebih tersergam indah.

Pintu untuk ke tempat urutan wanita

Bilik urutan tak terlalu besar sebab hanya untuk sesi urutan sahaja. Setiap dekorasi yang mempunyai tradisional dititikberatkan. Dalam bilik tersebut, terdapat satu tilam nipis/lapik yang dibentangkan kain batik diatasnya. Nampak konsep tradisional diketengahkan walaupun ringkas. Kain batik disediakan. Kalau tak selesa, boleh guna kain batik sendiri ye. Ada aircond dan kipas.

Keadaan bilik urutan di Rumah Hutan Terapi Alam


Pencahayaan dalam bilik menggunakan sepenuhnya cahaya luar dari matahari. Kadang-kadang dapatlah dengar bunyi burung dan cengkerik kerana tingkap dibuka. Dekat bilik rawatan, terdapat  muzik latar untuk lebih feel. Dari segi urutan memang terbaik, terasa sakit seluruh badan bila diurut untuk membetulkan urat-urat. Urutan beberapa kali yang terawal memang sakit rasanya dan setiap kali urutan rasa nak menjerit tapi lepas tu dah kurang dah sakitnya bila diurut lagi. Memang terbaik lah part ni. Tapi bila part nak naik/betulkan rahim, memang sakit sangat-sangat sampai saya terjerit-jerit dan mengeraskan badan hahaha. Tadi boleh tahan tapi part ni memang surrender. Lepas je balik, terasa ngilu-ngilu dekat bahagian perut/rahim lepas urutan untuk beberapa hari. Rasa ngilu tu membentuk saya rasa macam nak tergelak dan nak menangis dalam satu masa hahaha.

Penggunaan pencahayaan luar yang baik

Walaupun dekorasi bilik urutan agak ringkas, konsep tradisional dapat dilihat dengan jelas

Lepas je rawatan, saya dibawa ke kawasan merendam kaki. Saya rasa biasanya rendaman kaki dibuat sebelum urutan tapi ni terbalik pula iaitu selepas urutan. Ini berkemungkinan kerana sesi urutan saya adalah yang pertama di awal pagi. Kaki anda akan direndam dalam air suam dan dicampur dengan magnesium chloride flake selama 10-15minit. Bekas rendaman kaki cantik dengan batu-batu kecil di dalamnya. Gambar di bawah adalah view dari kawasan tersebut. Memang cantik sebab landskap pokok-pokok yang menghijau.

Tempat merendam kaki dalam air suam yang dicampurkan dengan magnesium flakes

Rumah yang berbentuk tradisional

Keunikan rumah yang berkonsepkan tradisional

Rumah Seni. Memang cantik dan nampak berseni corak dekorasi luar dan dalam rumah penginapan terutamanya landskap yang sangat kemas di luarnya. Paling penting, dekorasi tradisional dapat dilihat dengan jelas sebab sangat dititikberatkan. Ada peluang inshaAllah kita akan cuba untuk short staycation dekat sini sebab dah jatuh cinta dengan kehijauannya.   

Rumah Seni untuk tetamu bermalam. Setiap satu dekorasi, konsepnya sangat dititikberatkan

Rumah Seni di Rumah Hutan Terapi Alam

Selepas itu, saya terus ke Warong Bonda untuk makan tengahari.

 Laluan yang akan dilalui untuk ke Warung Bonda.

Disini, anda dikehendaki pergi ke kaunter terlebih dahulu untuk memaklumkan staf di situ mengenai kedatangan anda dan bertujuan untuk mendapat tempat duduk yang dikhaskan untuk anda. Jangan lupa untuk order minuman dan makanan lain yang dikehendaki.

Warong Bonda yang menyediakan pelbagai menu makanan amat popular dalam kalangan tetamu Rumah Hutan Terapi Alam Bonda Rozita Ibrahim. Biasanya tempat menunggu di bawah untuk naik ke atas bagi tujuan makan agak padat terutamanya masa hari minggu.

Menu-menu yang disediakan di Warong Bonda. Senarai lauk percuma untuk tetamu mengurut turut dinyatakan. Makanan lain yang ingin dicuba kena order ye.

Untuk makluman, anda akan dapat 1 kali makan secara percuma jika anda mengurut ye. Anda akan mendapat nasi putih manakala menu lauknya telah dipilih oleh pengurusan Warong Bonda/Rumah Hutan. Lauk yang saya pergi masa haritu adalah sambal ayam dan gulai kacang panjang. Mereka akan berikan pada anda sebaik sahaja anda duduk. Makanan-makanan lain seperti ikan bakar, kuih muih dan sebagainya perlu dipesan semasa di kaunter tadi . Makanan lain dan minuman akan dikenakan bayaran ye. Gambar di bawah adalah kuantiti lauk untuk 4 orang makan. Penting untuk anda order makanan extra kalau lapar sangat. Dari segi rasa, lauk-lauk ni rasa biasa sahaja. Yang penting, dapat free kan bila mengurut.

Ayam masak merah di Warong Bonda adalah lauk percuma untuk tetamu yang mengurut pada hari itu. Menu berbeza-beza pada hari-hari yang lain

Lauk sayur di Warong Bonda  percuma untuk tetamu yang mengurut di Rumah Hutan Terapi Alam pada hari itu. Menu berbeza-beza pada hari-hari yang lain

Disini jangan lupa untuk order ikan bakar. Ramai yang suggestkan ikan lunak tapi saya kurang gemar dengan rasa lemak dan herba pada ikan lunak tersebut. Lain orang lain selera kan? Tapi saya puji ikan bakar tilapia bonda. Memang terbaik dan puas hati. Isi ikan sangat manis sebab ikan sungai. Disini cara masakannya adalah bakar tapi saya bertambah suka apabila ikan tersebut digoreng deep fry. Nanti dekat bawah anda boleh dapatkan ikan tilapia yang telah dilumur dengan bahan-bahan perapan yang telah siap dibungkus dan boleh masak dekat rumah. Kuah asam ikan bakar memang sedap. Cukup rasanya.

Ikan bakar tilapia adalah makanan yang sangat popular di Warong Bonda. Makanan yang wajib dicuba untuk tetamu Rumah Hutan Terapi Alam. Kemanisan isi ikan tilapia yang dibela di sungai memang terbaik terutamanya apabila dicecah dengan kuah asam
   

Ikan tilapia dan ikan lunak dibakar disini. Jangan lupa order dekat kaunter ye sebelum duduk

Lepas dah habis, anda perlu menunggu 'tuk tuk' untuk turun. Jangan lupa beli ikan tilapia frozen kalau nak hehe. Ada jugak jual produk JRM dekat ofis ye. Paling penting, jangan lupa tangkap gambar yag berlatarbelakangkan tulisan besar Rumah Hutan sebagai kenangan.

Produk JRM yang dijual di ofis pengurusan di bawah. Bagi tetamu yang mengurut, boleh inform staf di sini untuk daftarkan kedatangan anda.

Beberapa produk JRM boleh didapati di ofis pengurusan ini

Tempat wajib untuk bergambar bila datang sini ye.

Pejabat pengurusan Rumah Hutan Terapi Alam

Anda boleh ke https://www.youtube.com/watch?v=FvwPT7r9X9k untuk melihat keadaan Rumah Hutan dengan lebih lanjut.
























Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...