Search This Blog

Sunday 14 January 2018

Review Homst Synergy Chinese Muslim Cuisine

Salah satu cawangan Homst Synergy yang terletak di Seksyen 13, Shah Alam menyajikan masakan Cina Muslim. Kini, masakan tersebut semakin mendapat tempat dan menjadi pilihan sesetengah pihak kerana keunikan rasanya dan juga tinggi penerimaan terhadap kepelbagaian budaya.

Setibanya saya di restoran tersebut, masih terdapat banyak meja kosong terutamanya di bahagian luar. Namun setelah beberapa minit berlalu, ruang makan di dalam dan di luar semakin penuh. Selain daripada nasi putih, antara lauk pilihan saya adalah seperti berikut:

Steam Tofu di Chinese Muslim restoran di Shah Alam
Steamed Tofu - RM10.00

Butter chicken di Homst synergy chinese muslim restoran
Wet Buttered Chicken (Medium) - RM24.00

Crab meat shark fin soup di chinese muslim restoran di Shah Alam
Crab Meat Shark Fin Soup (Medium) - RM32.00 

Smoke Duck di Shah alam
Smoke Duck With Mantau - RM30.00

Selain itu, saya turut memesan Steamed Lotus Leave Rice (RM10.80) dan Steamed Spicy Chicken Feet (RM9.80). Air yang diminum adalah teh ais, sirap bandung cincau, teh panas dan cincau ais.

Crab Meat Shark Fin Soup yang bersaiz medium sesuai untuk dimakan oleh 4 - 5 orang. Mangkuk kecil dan sudu akan diberikan sekali untuk menghirup sup tersebut. Kuahnya agak pekat dan menyegarkan. Manakala Smoke Duck With Mantau pula, isi itik lembut dan tidak liat. Mantau adalah sejenis roti yang mempunyai sedikit rasa manis dan lembut. Steamed Lotus Leave Rice adalah hidangan nasi dicampurkn dengan sos soya yang dibalut dengan daun teratai dan dihidangkan dengan sedikit daging ayam dan kuning telur masin. Steamed Spicy Chicken adalah hidangan kaki ayam yang dimasak dengan sos soya. Saiz kaki ayam agak besar dan rasanya sedikit masin jika tidak dimakan dengan nasi. Namun, hidangan ini tidak memberi rasa pedas walaupun nama masakannya spicy. Uniknya masakan ini adalah kaki ayam tersebut tidak liat, lembut dan isi mudah ditarik daripada tulangnya. Secara keseluruhannya, ia memuaskan walaupun terdapat sesetengah makanan yang harganya agak mahal.
 

Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...