Search This Blog

Friday 19 January 2018

Review Dolly Dim Sum menu


Beberapa hari yang lepas, saya makan di Dolly Dim Sum yang terletak di NU Sentral. Dolly Dim Sum ini dibuka seawal 11.00 pagi. Waktu tu saya adalah pelanggan kedua yang masuk ke restoran ini. Selang 20 - 30 minit berlalu, semakin ramai memenuhi ruang makan yang cantik dihias dan suasana semakin meriah. Banyak pilihan makanan yang disteam seperti egg custard bun, beef ball, steamed radish cake, pilihan makanan yang digoreng seperti salad prawn dumpling, fried chicken wings, golden fish cracker dan pilihan makanan yang dibakar seperti salted fish bun dan baked mini egg tart. Terdapat juga 4 jenis cheong fun dan 3 jenis bubur. Namun, yang tak bestnya adalah kurang ataupun boleh dikatakan tiada ilustrasi gambar makanan pada menu.

Pilihan saya adalah Ju Hua, Loh Mai Gai, Salted Fish Bun dan Royal Golden Fried Rice.

Ju Hua adalah sejenis chinese tea yang dibuat daripada bunga chrysanthemum. Satu teko berharga RM4.30. Teko bersaiz sederhana dan boleh diminum  sebanyak 5 - 6 cawan kecil. Memang seronok semacam guna teko tu sebab cantik dengan corak flora. Mula-mula minum memang rasa segar dan rasa sihat sebab minum air teh bunga. Tapi semasa minum satu dua cawan terakhir, rasa teh bunga tu kuat dan pekat. Mungkin sebab dah lama terendam. 

Ju Hua di Dolly Dim Sum NU Sentral
Cantik kan teko ni ?

Makanan yang mula-mula sampai diatas meja adalah Loh Mai Gai. Sejenis nasi yang melekat dan dimasak dengan sos soya untuk rasa masin. Harga dia saya tak berapa ingat. Mungkin dalam RM9.30. Loh Mai Gai dihidangkan juga dengan satu keping abalone, satu biji cendawan butang dan seketul dua ayam. 

Loh Mai Gai di Dolly Dim Sum

Seterusnya, Salted Fish Bun. 3 ketul salted fish bun tu berharga RM9.30. Saya sangat suka roti ni sebab roti dia sangat lembut lebih-lebih lagi bila dimakan panas. 3 ketul tu macam tak cukup sebenarnya. Dekat dalam roti ada satu gumpalan isi so kena hati-hati sebab dia lagi panas daripada bahagian luar (roti). Rasanya masin tapi tak terlalu masin. Still boleh diterima dan dimakan.

Salted Fish Bun di Dolly Dim Sum NU Sentral yang lembut
Nampak menarik kan?

Akhir sekali adalah Royal Golden Fried Rice. Sejujurnya rasanya seperti nasi goreng cina biasa. Nasi goreng ini ada telur, daun bawang, 4 ekor udang dan telur ikan (roe). Bila dimakan dengan cili sos yang dibagi pada mula-mula sampai, rasa macam nasi pattaya. Yang uniknya adalah telur ikan tu lah. Bila makan ada rasa crunchy-crunchy sedikit. Harga untuk satu pinggan adalah RM20 ++. Nasinya tak terlalu banyak tapi boleh dikongsi dua tiga orang kalau ada order beberapa makanan sampingan yang lain.       

Walaupun harganya macam tak berbaloi, sekali sekala mencuba apa salahnya kan.

Restoran ini juga ada terletak di Pavillion dan Avenue K. Itu sahaja review saya tentang Dolly Dim Sum. Terima kasih kerana membaca.

Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...