Search This Blog

Monday 15 January 2018

Resepi Lasagna yang Mudah dan Sedap


Sebenarnya, dah lama teringin nak masak dan buat lasagna dengan tenaga sendiri. Cuma kekangan masa dan kadang-kadang tak cukup bahan masakan. At the end, memang bertekad nak buat juga so memang terus ambil bahan-bahan yang diperlukan apabila pergi pasaraya. Resepi ini sangat mudah dan hasilnya sangat memuaskan. Pada saya, jimat sebenarnya bila buat sendiri terutamanya bila ramai yang nak makan instead of untuk seorang makan. Bahan-bahannya pun mudah didapati. 

Kulit Lasagna
Saya menggunakan jenama San Remo. Terdapat dua saiz kulit lasagna ini iaitu kecil dan besar. Saya pilih kulit lasagna yang bersaiz besar. Walaupun di packaging ditulis dengan Oven Ready Lasagna Sheets - No Pre-Cooking Required saya tetap merebus kulit lasagna ini sekejap sehingga ia boleh dibengkokkan. Namun, jangan rebus sehingga masak. Ada sesetengah yang rendam dengan air panas. Terpulang kepada kesenangan anda.

Bahan Sos Merah
2 biji sederhana bawang besar - potong dadu
6 ulas bawang putih - potong dadu
4 biji cili padi - optional (saya letak sebab nak kurangkan rasa masam)
2 sudu kecil daun kucai - optional (saya letak untuk bagi bau tapi sedikit saja)
2 biji sederhana lobak Merah/Carrot- potong dadu 
1 tin cendawan - saya gunakan straw mushroom dalam tin. Jenis lain pun boleh digunakan
Isi ayam - boleh gunakan isi daging untuk rasa yang lebih enak
1 tin sos spageti -  saya gunakan Kimball. Prego juga boleh digunakan
1 tin tomato puree - saya gunakan jenama Kimball juga. 
Sebiji tomato - optional 
Garam
Mixed herbs
Lada hitam

Panaskan minyak dan masukkan bawang besar, bawang putih, lada hitam, cili padi dan daun kucai. Goreng sehingga naik bau. Masukkan isi ayam. Apabila sudah setengah masak, boleh masukkan sayuran seperti lobak merah, tomato dan cendawan. Jika minat capsicum boleh masukkan juga. Setelah beberapa minit, masukkan tomato puree dan sos spageti dan gaul rata. Masukkan air untuk kurangkan kepekatan sos tersebut. Akhir sekali masukkan sedikit garam mengikut kesesuaian dan mixed herbs serta lada hitam. Mixed herbs selalu saya akan beli di kedai bakeri kerana harganya lebih murah. Tunggu sos tersebut mendidih dan kemudian tutup api


Bahan Sos Putih
1 kotak susu full cream - saya gunakan Dutch Lady
4 sudu kecil mentega/butter
2 sudu tepung gandum
Garam
Lada hitam
Cheese - saya gunakan Mozarella

Mula-mula cairkan mentega. Masukkan tepung gandum dan gaul rata. Selepas itu, masukkan susu  dan pastikan ia sentiasa digaul. Masukkan cheese, garam dan lada hitam. Setelah beberapa minit, sos akan menjadi sedikit pekat. Sentiasa gaul untuk mengelakkan sos menjadi ketul-ketul. Selepas sahaja sos mendidih, tutup api. 

Susun kulit lasagna di lapisan pertama dan letakkan sos merah kemudian sos putih. Ulangi langkah ini sehingga bekas yang digunakan penuh. Namun, pastikan lapisan terakhir adalah sos putih. Taburkan cheese di atas permukaan sos putih tersebut. Tip untuk menghasilkan lasagna yang best adalah letakkan sos putih dan sos merah banyak sikit untuk mengelakkan lasagna menjadi kering. Selepas itu, letakkan ke dalam oven di suhu 180C selama 30 -45 minit bergantung kepada saiz lasagna tersebut.


Selamat mencuba!!

Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...