Search This Blog

Thursday 12 September 2019

Stay di Kinabalu Pines Resort, Kundasang, Sabah

Penerbangan saya ke Kota Kinabalu Airport dengan menaiki MAS. Settle je uruskan kereta sewa, terus ke Kundasang, Sabah.



Dalam perjalanan untuk ke Kundasang, saya singgah ke KAMPUNG SALUT, JALAN SULAMAN untuk mencuba lokan bakar dan jeli kelapa. Very recommended untuk dicuba. Ada beberapa pilihan kedai dekat kawasan situ, boleh pilih lah kedai yang mana-mana berkenan. Ada kedai-kedai yang tak ada nama kedai pun. Saya berhenti je dekat kedai yang senang nak parking

Lokan bakar ni kira per longgok dan berbeza mengikut saiz. Basically, lokan akan dilonggokkan di atas meja di bahagian luar. Pilih nak saiz macam mana dan nak longgokan yang mana. Nanti, mereka akan bakarkan. Dekat kedai yang saya pergi ni, Alhamdullillah rasa sambal/sos sangat sedap. Memang terbaik. Tapi saiz lokan kecil dan mengecut sebab dah bakar/masak. Jeli kelapa pun memang terbaik. Rasanya yang sangat menyegarkan dan yang penting, tekstur jeli tak terlalu lembut dan tak terlalu keras.



 
Lepas je berhenti di Kampung Salut, saya meneruskan perjalanan ke Kundasang namun berhenti sebentar di PEKAN NABALU. Dekat sini ada jual keychain/fridge magnet. Boleh tahan berpatutan. Nak beli baju ke.. nenas ke.. manis nenasnya. Cuma tak dapat beli banyak sebab risau perut meragam. Beli sekadar nak rasa je, Susah nak berhenti sebab tak ada tandas umum. Luckily, ada lah kawasan-kawasan tertentu yang menyediakan tandas berbayar. Okay je. Cuma risau takde tandas bila diperlukan. Kalau takde halangan, boleh lah bawak laju. Tapi kalau kenderaan berat, memang struggle lah bila nak laju. Jalan agak lebar juga dan paling penting, tak berliku sangat pun.
 
KINABALU PINES RESORT untuk urusan check in. Urusan check in cepat dan mudah sebab tak ramai orang. Parking dekat sini agak susah sedikit sebenarnya. Agak limited sebab kawasan parking tak luas mana especially kalau banyak kereta. Saya tak pasti sama ada boleh parking atau tak di bawah beranda.   

Bilik yang saya booked adalah Superior Deluxe. Bilik yang agak basic tapi sangat mencukupi.  Ada katil, kerusi duduk, televisyen, pemanas air, almari baju dan tandas/bilik air. Paling penting, ada beranda untuk duduk-duduk relaks sambil menikmati pemandangan gunung dan minum teh/kopi panas. Dua bilik ada berkongsi satu beranda. Masing-masing ada kerusi duduk sendiri. Tapi sebab saya booked  dua bilik, so boleh enjoy duduk di kawasan beranda tanpa diganggu orang luar.  




Pemandangan memang terbaik dan sangat cantik subhanallah. Bersyukur sebab dapat tengok keindahan alam semulajadi yang masih belum tercemar. Cuaca pun terasa dingin. Kalau dapat mendaki gunung Kinabalu lagi best. Tapi pemandangan dari bilik saya terhalang dengan wayar dan tiang elektrik tapi okay je.



Saya ambil pakej penginapan bilik sekali dengan sarapan pagi dan makan malam sebab malas nak cari makanan di luar. Walaupun saya order untuk 4 orang makan bagi makan malam, tapi saiz hidangan agak banyak untuk 4 orang. Ada nasi putih, lauk sayur, lauk ayam, lauk sotong dan sup. Dekat sini pun ada steambot. Bila cuaca sejuk-sejuk ni, dapat makan steambot yang panas-panas memang satu nikmat yang besar.




Esoknya, tangkap gambar dulu sebelum pergi breakfast. Style breakfast dekat sini adalah ala carte


Lepas je breakfast, saya terus ke DESA DAIRY FARM KUNDASANG yang dikatakan seperti New Zealand. Before masuk, kena bayar entry fees ye. Tangkap gambar tu benda wajib. Dekat sini boleh tengok proses memerah susu dan boleh juga bagi lembu makan tapi ada jadualnya. Jangan lupa untuk beli aiskrim gelato, dadih dan susu segar. Aiskrim sedap tapi sejuk sampai brain freeze bila makan laju-laju. Susu sedap tapi rasanya tak familiar sebab dah biasa minum susu Dutch Lady dan Marigold seumur hidup. Tak ada rasa creamy. Susu ada perisa kopi jugak ye. Peminat kopi boleh lah cuba susu tu.
 






Saya ke PORING HOT SPRING di Ranau. Ada kolam rendam kaki yang general, memang ramai duduk dekat situ. Nak lebih privasi ada private area. Bila jalan-jalan di kawasan sini, memang terasa bahang panasnya air dan wap. 


Seterusnya, ke SUNGAI MOROLI FISH SPA. Dekat sini, anda akan dapat no giliran dan perlu tunggu dibawah khemah sehingga no giliran dipanggil. Rendam lah kaki di sungai sampai masa untuk no giliran kita dipanggil. Ikan besar-besar takut tengok. Takut jugak nak serahkan kaki ni hahaha. Tapi yang rakus menggigit kaki sebenarnya ikan-ikan yang saiz kecil. Dekat sini, ada jual makanan bergoreng sebelum ke khemah menunggu. Jangan lupa beli pulut panggang/bakar dekat sini ye. Saiz besar/panjang tapi murah dan sedap. Rasa rugi sebab beli sikit. 


LADANG TEH SABAH TEA pun destinasi yang biasa orang pergi. Saya pergi tapi rasanya biasa-biasa je. More untuk tangkap gambar. Harga daun teh tak terlalu murah pun. 

Saya terus ke KINABALU NATIONAL PARK. Tempat ni adalah permulaan pendakian ke Gunung Kinabalu. Tapi boleh je lalu dengan kereta. Sebab permulaan pendakian adalah dekat kawasan yang agak dalam. Jalan yang agak kecil, sunyi dan lembap (mossy). Saya berhenti di monumen peringatan mangsa gempa bumi. Kawasan ni agak mossy dan sangat berkabus dan berangin. Gambar dekat bawah adalah permulaan kepada pendakian. Nak parking dekat kawasan ni susah sikit, sangat limited dan penuh. So, saya lalu je.   


On the way balik ke hotel, saya singgah ke PASAR KUNDASANG. Dekat sini ada sayur-sayuran dan buah-buahan yang segar, yang dah potong pun ada. Ada banyak gerai dekat situ. Jual bahan yang hampir sama. Harganya pun lebih kurang je. Dekat sini, jangan lupa beli tuhau ye. 



Lagi satu, dekat area roundabout berdekatan dengan pasar, ada jugak jual kepak ayam madu bakar. Kena try sebab sos kicap dia sedap dan pedas. Lupa nak tangkap gambar.   



Short Staycation di The Banjaran Hotspring Retreats Ipoh I Garden Villa Staycation (PART 3)

Fitness centre . Masa saya pergi tak ada orang pun dan kawasan keliling fitness centre ni agak sunyi Yoga pavilion . Bersebelahan dengan ka...